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Press Release

January 14, 2009

Canada's Doctors Remind Prime Minister of his Campaign Promise
Flavoured Cigarillo Ban Costs Nothing and Will Pay Big Dividends

OTTAWA  – The Canadian Medical Association and Physicians for a Smoke-Free Canada reminded Prime Minister Harper today that he promised to crack down on the marketing of flavoured tobacco products, like cigarillos, that are aimed at children.

“During the last federal election, Prime Minister Harper promised to get tough with tobacco companies using loopholes, candy flavours and fancy packaging to lure children into nicotine addition,” said Dr. Atul Kapur, President of Physicians for a Smoke-Free Canada.  “We applauded him for his leadership at the time.  Now, on the eve of National Non-Smoking Week, we encourage him to follow through.”

“Obviously the economy is a major concern for the government right now but urgent action is required to counter tobacco marketing tactics aimed at children” added Dr. Robert Ouellet, President of the Canadian Medical Association. “Closing loopholes and tightening regulations costs nothing, but it’s an investment that will pay huge dividends in the long-run.”

While more research needs to be done, Health Canada data from 2006 found that 15% of 15-19 year-olds smoked a cigarillo in the past 30 days compared to 3% of Canadians over the age of 25.  Cigarillos are the fastest growing category of tobacco sales and one of the fastest growing consumer products according to the survey firm of AC Neilsen.

The current laws applying to cigarettes (minimum package size, health warning labels, advertising requirements, etc.) do not apply to cigars or cigarillos.  On September 17, 2008, Prime Minister Stephen Harper promised to:  set minimum package sizes for cigarillos that would make them less affordable for children; prohibit flavour and additives that would appeal to children; and, ban all tobacco advertising and promotion which may be viewed or read by youth.

“We know the Prime Minister has a lot on his plate these days, but this is an easy decision” concluded Dr. Ouellet.  “By taking action Parliament will be putting the health of children first and it will have the support and the gratitude of Canada’s doctors and Canadian parents.”

For more information, please contact:

Lucie Boileau,
Canadian Medical Association
613 731-8610 or 800 663-7336 ext. 1266
613.447.0866 cell.

Cynthia Callard
Physicians for a Smoke-Free Canada
613 233-4878 or 613 850-5594

Change the rules campaign!


Les médecins du Canada rappellent au premier ministre sa promesse électorale
L'interdiction des cigarillos aromatisés ne coûte rien, mais rapportera beaucoup

OTTAWA  - L'Association médicale canadienne (AMC) et Médecins pour un Canada sans fumée ont rappelé au premier ministre Stephen Harper aujourd'hui qu'il a promis de mettre un frein à la commercialisation de produits de tabac aromatisés, comme les cigarillos, destinés aux jeunes.

" Au cours de la dernière élection fédérale, le premier ministre Stephen Harper a promis de se montrer dur envers les sociétés productrices de tabac qui profitent de lacunes dans la loi et se servent d'arômes de friandises et d'emballages tape-à-l'œil pour attirer les jeunes vers l'addiction à la nicotine " a déclaré le Dr Atul Kapur, président de Médecins pour un Canada sans fumée. " Nous félicitions le premier ministre du leadership dont il a fait preuve durant sa campagne électorale, mais à la veille de la Semaine nationale sans fumée, nous l'encourageons à poursuivre en ce sens jusqu'au bout."

" Bien entendu, l'économie constitue actuellement une préoccupation centrale pour le gouvernement, mais une action urgente est nécessaire pour contrer les tactiques de commercialisation qui visent les jeunes " a ajouté le Dr Robert Ouellet, président de l'AMC. " Combler les lacunes et mettre en place une réglementation plus stricte ne coûte rien et c'est un investissement qui nous rapportera des dividendes substantiels à la longue " a-t-il ajouté.

Des recherches plus poussées s'imposent, mais les données recueillies par Santé Canada en 2006 démontrent que 15 % des jeunes de 15 à 19 ans avaient fumé des cigarillos dans les 30 jours précédents, alors que seulement 3 % des Canadiens de plus de 25 ans en avaient fumé. Selon l'agence de sondages AC Nielsen, les cigarillos se vendent de plus en plus et constituent un des produits de consommation qui est en pleine expansion.

Les lois actuelles sur la production de cigarettes (p. ex. taille minimale du paquet, étiquettes d'avertissement et règlements concernant la publicité) ne s'appliquent pas aux cigares et aux cigarillos. Le 17 septembre 2008, le premier ministre Stephen Harper a promis de fixer la taille minimale des paquets de cigarillos, ce qui les rendrait moins abordables pour les jeunes, d'interdire l'ajout d'arômes et d'additifs attirants pour les jeunes et d'interdire la publicité et la promotion de cigarillos pouvant être lues par les jeunes.

Le Dr Robert Ouellet a conclu : " Nous savons que le premier ministre a déjà beaucoup de choses à faire ces temps-ci, mais cette décision est facile. Si le Parlement agit, il fera passer en premier la santé des enfants et il aura l'appui et la gratitude des médecins et des parents du Canada. "

Lucie Boileau,
Association médicale canadienne
613 731-8610 or 800 663-7336 ext. 1266
613.447.0866 cell.

Cynthia Callard
Médecins pour un Canada sans fumée
613 233-4878 or 613 850-5594

changeons la loi !