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News Release
Communiqué

April 11, 2007

Tobacco Sponsorship Mars Quebec Business Award

Physicians for a Smoke-Free Canada today expressed concern at the support given by leading Quebec businesses to the return of tobacco industry sponsorship, and called for other companies to exercise higher standards of social responsibility and to withdraw their sponsorship presence from events that are sponsored by tobacco companies.

The national health charity is concerned that the prestigious business award, “Les Mercuriades”, is being used by Imperial Tobacco as a platform to promote a business that kills one in two of its clients and that is responsible for one in five Canadians deaths.

 “It is very disturbing that the organizers, the Fédération des chambres de commerce du Québec, have not appreciated how irresponsible it was for them to allow this to happen,” said Neil Collishaw, Research Director for Physicians for a Smoke-Free Canada.

The federal law which bans these promotions has been challenged by the companies up to the Supreme Court of Canada, which heard arguments in February and is expected to render a decision in the coming months. “Without waiting for the Supreme Court to rule on the law, Imperial Tobacco is exploiting earlier court rulings that allowed limited sponsorships,” said Mr. Collishaw.

“The decision of Imperial Tobacco to use its money to ingratiate itself with Quebec’s business community is not surprising,” said Collishaw, “but it is very disturbing that so many other leading businesses are happy to allow their logos and corporate presence to stand beside Imperial Tobacco’s.  We would have expected more from organizations like the Royal Bank, Alcan, Bell Canada Enterprises, CN, Hydro Quebec, and the Gazette.”  

“The Mercuriades” will be presented in a gala event on Wednesday, April 11 at 5:00 pm. at the Palais des Congrès in Montreal. Ironically, one of the categories of award that will be given is for Social Responsibility.

 

For information:    

Neil Collishaw, Research Director,  
Physicians for a Smoke-Free Canada                                       Telephones: Office 1 613 233 4878, mobile 1 613 297 3590

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le 11 avril 2007

Le parrainage de l'industrie du tabac gâche des prix d'affaires du Québec.

Les Médecins pour un Canada sans fumée exprime son regret profond du soutien des grandes sociétés québécoises d’un parrainage par l’industrie du tabac.  Ces médecins demandent aux autres sociétés d’agir de façon responsable en retirant leur propre soutien des événements bénéficiant du mécénat de l’industrie du tabac.

Cette organisation nationale et bénévole se soucie des prix d’affaires « Les Mercuriades.»  Les médecins considèrent que la société Imperial Tobacco se sert de cet événement pour promouvoir l’industrie qui tue un sur deux de ces clients, industrie qui est également à l’origine d’une mort sur cinq au Canada.

« Il nous inquiète beaucoup que l’organisateur, la Fédération des chambres de commerce du Québec, n’apprécie guère leur irresponsabilité en permettant ce parrainage odieux, » a déclaré M. Neil Collishaw, Directeur de recherches pour les Médecins pour un Canada sans fumée.

La Loi sur le tabac, la loi fédérale qui prohibait ces activités promotionnelles, était contestée par l’industrie de tabac jusqu’à la Cour suprême.  Cette dernière a entendu les arguments des parties au mois de février, mais une décision ne sera pas rendue par la Cour suprême pour plusieurs mois encore.  « Sans attendre la décision de la Cour suprême, Imperial Tobacco prend l’avantage d’un jugement de la Cour d’appel du Québec qui permettait certaines formes de parrainages, » ajoute M. Collishaw.

« On attend qu’Imperial Tobacco se sert de son argent pour s’insinuer la communauté des affaires du Québec, » M. Collishaw a-t-il dit, « mais on n’attend pas que des sociétés principales du Québec se contentent de voir leurs logos et leurs identifications corporative côte-à-côte avec ceux d’Imperial Tobacco.  On aurait attendu un comportement beaucoup plus responsable des sociétés d’envergure comme la Banque royale, Alcan, Entreprises Bell, CN, Hydro Québec et la Gazette, » a-t-il conclu.

« Les Mercuriades » seront présentées lors d’un événement gala mercredi, le 11 avril 2007 à 17 heures au Palais des Congrès à Montréal.  Ironiquement, il y aura un prix pour la responsabilité sociale.

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Pour des informations supplémentaires: Neil Collishaw: 1 613 233 4878;  1 613 297 3590

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